De oorspronkelijke onderzoeksvraag was als volgt:
Hoe kunnen we het beschikbare materiaal op de computer inzetten om het niveau van de kinderen in onze klas te bevorderen?
Deze vraag kan wederom ook weer vragen oproepen, vandaar dat ik hem specificeer met de volgende subvragen:
we
Wie zijn we?
Beperk ik het onderzoek tot alleen groep 8 of komen andere klassen / leerkrachten / leerlingen ook in aanmerking?
beschikbare materiaal op de computer
Welke materialen zijn er op de computer aanwezig?
Werken al deze programma's?
Word er wel gewerkt met deze programma's?
inzetten
Hoeveel computers zijn er in de klas aanwezig?
Kan ik alle kinderen aan bod laten komen?
Krijg ik dit organisatorisch voor elkaar?
niveau van de kinderen in onze klas
Waar bevinden de kinderen zich nu?
Zijn er grote niveauverschillen?
Hoe kan ik inspelen op deze niveauverschillen?
bevorderen
Wil ik het niveau in de breedte of in de diepte bevorderen?
Wat wil ik uiteindelijk écht bevorderen?
woensdag 3 oktober 2007
dinsdag 2 oktober 2007
Voorlopige onderzoeksvraag
Na overleg met mijn mentor zijn we tot de volgende, voorlopige onderzoeksvraag gekomen:
Hoe kunnen we het beschikbare materiaal (ambrasoft e.d.) inzetten om het niveau van de kinderen in onze klas omhoog te halen?
Deze vraag komt voort uit het feit dat we wél een hoop programma's tot onze beschikking hebben maar dat hier weinig mee word gewerkt.
Hoe kunnen we het beschikbare materiaal (ambrasoft e.d.) inzetten om het niveau van de kinderen in onze klas omhoog te halen?
Deze vraag komt voort uit het feit dat we wél een hoop programma's tot onze beschikking hebben maar dat hier weinig mee word gewerkt.
De aanwezige programma's
Hallo! Hier weer een bericht van mijn kant, ik heb onderzocht welke programma's er beschikbaar zijn op de computers voor de leerlingen en leerkrachten.
In de groep gebruiken we de volgende methodes:
Rekenen: Pluspunt
Begrijpend Lezen: Goed Gelezen
Taal: Taal Actief
Sociaal / Emotionele ontwikkeling: Leefstijl
Geschiedenis: Speurtocht
Aardrijkskunde: De blauwe planeet
Engels: Let's do it!
Dans, muziek, handvaardigheid, tekenen, drama: Moet je doen
Ter ondersteuning zijn er de volgende programma's op de server te vinden:
Ambrasoft: rekenblad, rekensom, speelkwartier, spelletjeskaart, tafel totaal, woordenblad, woorden totaal, werkwoorden totaal
Basisbits
De blauwe planeet
De multifunctionele basisschool
Maatwerk: blauw, oranje, rood
Okido: Construc, Duo, Lexi, Piccolo, Traffico, Xenio
Pluspunt: geel, blauw en rood. Tevens vullen de kinderen hier digitaal hun toetsen in.
In de groep gebruiken we de volgende methodes:
Rekenen: Pluspunt
Begrijpend Lezen: Goed Gelezen
Taal: Taal Actief
Sociaal / Emotionele ontwikkeling: Leefstijl
Geschiedenis: Speurtocht
Aardrijkskunde: De blauwe planeet
Engels: Let's do it!
Dans, muziek, handvaardigheid, tekenen, drama: Moet je doen
Ter ondersteuning zijn er de volgende programma's op de server te vinden:
Ambrasoft: rekenblad, rekensom, speelkwartier, spelletjeskaart, tafel totaal, woordenblad, woorden totaal, werkwoorden totaal
Basisbits
De blauwe planeet
De multifunctionele basisschool
Maatwerk: blauw, oranje, rood
Okido: Construc, Duo, Lexi, Piccolo, Traffico, Xenio
Pluspunt: geel, blauw en rood. Tevens vullen de kinderen hier digitaal hun toetsen in.
Schrijven leer je zo
Speurtocht
Spelling: moeilijke woorden, werkwoordelijke spelling
Topografie: europa, nederland, wereld
Toetskasteel
Woordenschat en dictee
Woordenstart
Zwijsen: Leerlingmenu
Topografie: europa, nederland, wereld
Toetskasteel
Woordenschat en dictee
Woordenstart
Zwijsen: Leerlingmenu
Verder zijn er de volgende programma's:
Microsoft Office 2003; gehele pakket
Adobe Photoshop
Windows Movie Maker
Anvil Studio (Somplextra)
Adobe Photoshop
Windows Movie Maker
Anvil Studio (Somplextra)
Abonneren op:
Posts (Atom)