Hoe kunnen we het beschikbare materiaal op de computer inzetten om het niveau van de kinderen in onze klas te bevorderen?
we
Wie zijn we?
Vooraf aan het onderzoek had ik zelf in gedachten om het onderzoek te richten op alleen groep 8. De 'we-factor' is momenteel niet heel erg van belang. Aan de hand van de analyse van de enquête ga ik kijken op wie ik mij ga richten.
Beperk ik het onderzoek tot alleen groep 8 of komen andere klassen / leerkrachten / leerlingen ook in aanmerking?
In principe is het onderzoek momenteel nog heel erg groot, ik ga alle juffen (en meester) de enquête laten invullen. Hierdoor hoop ik een goed beeld te krijgen van hoe de computers in de klassen worden ingezet. (en eventueel waarom niet) Na de analyse van het onderzoek zal ik waarschijnlijk het onderzoeksgebied af gaan bakenen.
beschikbare materiaal op de computer
Welke materialen zijn er op de computer aanwezig?
Deze vraag heb ik direct uitgezocht omdat deze makkelijk te beantwoorden is. Het antwoord staat elders op mijn blog al genoteerd onder de naam: "De aanwezige Programma's"
Werken al deze programma's?
Momenteel werken alle programma's, echter op één computer in groep 8 werkt Maatwerk niet door een technische storing (Flashmac.exe werkt niet) Deze storing heb ik gemeld aan de ICT coördinator en hij geeft dit aanstaande maandag door. Echter bij het typen van dit antwoord bedenk ik mij dat het handig is om een vraag in de enquête op te nemen waarin word gevraagd of sommige programma's niet werken op de computer. Het is anders een enorme klus om zelf op alle computers alle programma's te testen.
Word er wel gewerkt met deze programma's?
Tijdens het gesprek met mijn studiebegeleider kwam naar voren dat zij ook dacht dat sommige programma's niet meer echt worden gebruikt. Dit kan onder andere komen door veroudering, ook deze vraag neem ik op in de enquête.
inzetten
Hoeveel computers zijn er in de klas aanwezig?
Normaal gesproken heeft iedere klas 3 á 4 computers. Dat is niet altijd veel. Als ik kijk naar mijn groep 8 van 29 kinderen dan kun je je voorstellen dat niet iedereen altijd aan bod kan komen en dat het werken met computers in de klas niet altijd even makkelijk is. (ook niet door de opstelling, hiervan zal ik nog een foto plaatsen op deze blog) Soms kan er overigens wel gebruik worden gemaakt van andere computers die bijvoorbeeld op de gang dicht bij het lokaal staan.
Kan ik alle kinderen aan bod laten komen?
Je kunt ieder kind aan bod laten komen naar mijn mening. Alle kinderen op 1 dag word moeilijk, maar in een week is dit zeker mogelijk. Het probleem is echter dat je niet alleen zit met de aanwezige computers, maar de kinderen in groep 8 hebben nu eenmaal ook een druk schema en er is niet altijd even veel vrije tijd voor ieder kind beschikbaar. De één is nu eenmaal sneller dan het andere kind, die verschillen blijven.
Krijg ik dit organisatorisch voor elkaar?
Momenteel weet ik nog niet echt hoe ik wat wil gaan bereiken dus hier heb ik nog niet heel erg over nagedacht.
niveau van de kinderen in onze klas
Waar bevinden de kinderen zich nu?
Als ik kijk naar het niveau van de kinderen dan kijk ik naar de methodegebonden toetsen en naar de uitslagen van het CITO leerlingvolgsysteem. Deze uitslagen heb ik allemaal verzameld.
Zijn er grote niveauverschillen?
Als ik kijk naar de resultaten dan zou ik de klas kunnen opsplitsen in drie subgroepen: hulpgroep, grijze groep, plusgroep
Uiteraard zitten er grote niveauverschillen tussen kinderen uit de hulpgroep en kinderen uit de plusgroep.
Hoe kan ik inspelen op deze niveauverschillen?
Hoe ik hierop kan inspelen op het gebied van ICT vind ik moeilijk omdat ik eigenlijk geen capaciteitentest op het gebied van ICT heb afgenomen bij de kinderen. Dit lijkt mij overigens wel een goed middel om dat in kaart te brengen !
bevorderen
Wil ik het niveau in de breedte of in de diepte bevorderen?
Wat wil ik uiteindelijk écht bevorderen?
vrijdag 26 oktober 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Goed Sebastiaan, Dank voor deze duidelijke post.
Houd je onderzoeksterrein in de gaten zodat je niet in de knoei komt bij de afronding, de tijd snelt voorbij. Dat heeft ook te maken met de aanduiding 'bevorderen'.
Je kunt natuurlijk tijdens je LIO stage op deze school bepaalde uitgewerkte ideeën verder toepassen/uitwerken, ik houd je niet tegen. Ik wil wel dat je half januari de minor kunt afronden, dat betekent dat je ook met een duidelijke planning moet werken.
Gedurende deze periode minor zou het ook kunnen zijn dat je bepaalde programmatuur mist welke je goed zou kunnen gebruiken binnen de groep om bepaalde niveaus te bevorderen. Dat kan een nieuwe opening betekenen binnen je onderzoek.
Wat betreft de organisatie, aan het begin van de vakminor heb je enkele handreikingen gekregen op papier. Wellicht dat je daar nog even naar kunt kijken.
Een reactie posten